måndag 8 november 2010

Langarnas ängel?

Måndagar är definitivt veckans längsta dag. Åker hemifrån halv åtta och kommer tillbaks till den lilla lyan typ nu. Eller tio över nio ungefär. Segast är hemresan, då jag slutar 7, måste vänta en halvtimma på första bussen och sen nästan 20 min på andra.

Idag blev jag påmind om att jag bor i en större stad. Satt och väntade vid Korsvägen på buss två när en man i kanske 50-årsåldern stövlar in i väntrummet. Han är väl inte att betrakta som redlös men definitivt berusad. Stegar fram till ett par med utländskt utseende, handhälsar på mannen och frågar om allt är bra. Sedan tar han ett par kliv därifrån och börjar skrika "ut med svartskallarna" och "vilket jävla land vi bor i, som tar emot en massa idioter". Det är för mig ganska tydligt vem som är den störste idioten i det rummet...

Det intressanta som sedan följer är att inom kanske fyra minuters tid finns flera polisbilar på plats. Skulle aldrig ha hänt i byn! Då hade det tagit MINST en halvtimma. Går ut precis när en av poliserna kliver ur sin bil och passar på att säga "letar ni efter den berusade, stökige mannen gick han ditåt". Ser samtidigt att två andra poliser gått fram till en annan man och tar honom åt sidan. Blågubben (eller grabben...) jag pratar med frågar om det är han. "Nej, det är det inte. Det är en svensk man" svarar jag. Tio sekunder senare släpper de iväg mannen ifråga. Den fule fylleristen är redan borta, men vem vet, jag kanske räddade världens drug dealer där...

Och förresten, innan jag gick från jobbet - efter att jag slagit på larmet - upptäckte jag att jag glömt två korgar ute. Fick jävligt bråttom med att få in dem igen, utan att slå av larmet. Hade liksom lite dåligt med tid. Hoppas, hoppas, HOPPAS att inte larmet gick utan att jag märkte det. Nu kommer jag säkert drömma mardrömmar om det!

Inga kommentarer: